Vanliga Frågor

Speciell behov.

Om du har nån speciell behov, till exempel det finns 5-8 passagerare, du har hund med dig, du har extra stora saker med dig, du ska resa längre distans, osv, kom i håg och nämna om saken då du ringer.

Kan jag annullera min bokning?

Jag, det kan du göra så länge som bilen har inte ännu accepterat bokning. Men om bilen är redan på vägen till dig, då ska du betala grundavgift och möjlig väntetid till taxiföraren.

Vart kan jag boka taxin?

Det är alltid säkrast och boka taxin med viss gatunamn och husnummer. Med kända bygge, liksom station, hotel, Tamperetalo, osv. behöver du inte gatunamn, men om det finns olika ingång i bygget, då ska du nämna om vilken ingång väntar du hos.

Till busshållplats skickar vi inte taxin. Istället ska du hitta gatunamnet och husnumret där du väntar.

Hur många passagerare tar taxin?

Vanliga bilar tar 1-4 passagerare. Men vi har också storbilar, som tar 5-8. Tyvärr finns det begränsat mängd av storbilar, så nämna om du accepterar två vanliga bilar istället, skulle vi inte hitta storbil till din bokning.

Att ta mera passagerare än nämna fyra eller åtta är förbjudet enlingt lag i Finland, alltså om du har större sällskap med dig, det ska alltid vara tillräckligt många bilar bokad.

Små barn är också som en person var och en, ty alla passagerare stora eller små måste ha sin egen säkerhetsbälte enligt lag.

Barn i taxi.

I taxin kan man enligt lag transportera barn av alla ålder om fastnad med säkerhetsbälte på baksätet.

Det finns också barnstolar I taxicentralen. Om du vill ha taxin med barnstol, då tar det lite med tid när bilen hämtar barnstolen ifrån taxicentralen. (Centralen är nära Tampere universitet sjukhus och ishallen). Taxin också sätter taximetern på hos taxicentralen, så det blir lite dyrare än utan barnstol.

Jag behöver taxin, och har hund med mig?

Djuren är välkomna till taxin. Alla förare, ut av personliga grund, kan inte transportera djur, så kom i håg och nämna om hunden, då du bokar taxin

Det finns också en extra avgift 2,80€ av hunden.

Jag har stora varor med mig?

Om du har med dig varor som är större än vanligt, kom i håg och nämna om det, när du bokar. Specificera också, vilka slags saker har du med dig, till exempel nån musik instrument, skidor, osv.

Det finns en extra avgift 2,80€ av stora saker.

I airporttaxin skulle det vara en kappsäck och en cabin väska per passagerare.

Hur snabbt kommer taxin?

Taxicentralen kan inte berätta dig exakt ankomsttid.

Vanligen kan vi ju ta hand om bokning ganska snabbt, så det förtjänar sig och vara färdig efter du har bokat.

Om du har gjort en förbeställning, då är bilen vanligen där och väntande redan före tiden. Om bilen är inte där på den tiden du önskade, ringa taxicentralen omedelbart!

Kan jag förbeställa?

Visst kan du det!

Du ska förbeställa minst 30 minuter före tiden. Om du vill ha en storbil, då ska du beställa minst 60 minuter före.

Om du behöver bilen i morgon bitti, då är det bäst och boka förbeställning redan i förre kvällen.

Genom Helgen, liksom Jul och Midsommar, kan du förbeställa bara om du ska till eller från jobbet, samt om du ska resa och åka till nån station.

Du kan inte förbeställa hos nån restaurang.

Det finns en extra avgift 7,10€ av föreställning.

Om förbeställd, då är bilen vanligen där och väntande redan före tiden. I alla fall taximetern sättes inte på före given tid.

Om bilen är inte där på given tid, ringa taxicentralen omedelbart!

Jag glömde nånting in till taxin?

Alltid fråga efter kvitton, när du betalar bort taxin. I kvitton finns telefonnummret av taxin, så du kan omedelbart kontakta taxin direkt!

Normalt alla hittegods lämnas till hittegodskontor av polisstation, telefon 0295 415092, eller privat kontor Pirkanmaan löytötavaratoimisto telefon 0600 300758.

Taxicentralens ansvar av bokning.

Det är taxicentralens ansvar att ordna bilen till bokning.

Då bilen har accepterat bokning, föraren av nämnd bil är ansvarig att ta hand om kunden och resan.

Alla telefonsamtalen är inspelad i taxicentralen.

Taxicentralen är inte ansvarlig om fördröjning på grund av force majeure om sån skulle ske.

Min taxiresa gick inte bra. Vad kan jag göra?

Om du hade problem med taxicentralen, föraren, eller något annat med din taxiresa, skicka epost till info@taksitampere.fi

Vi handlar och undersökar ditt besvär så snabbt som möjligt.

Alltid kom I håg och ta kvitton av din taxibetalning! Då är det mycket enklare och undersöka saken.