Usein kysytyt kysymykset

Tälle sivulle olemme keränneet "ohjeita" kysymyksiin, joita taksikeskukselta ja kuljettajilta usein kysytään. Pyrimme näin edistämään sitä, että taksimatka sujuisi mukavasti ja aikataulun mukaisesti.

Miten erityistoiveet tulisi huomioida?

Mahdollisista erityistoiveista tulisi mainita taksia tilatessa jo heti  puhelun alussa. Näitä erityistoiveita voivat olla muun muassa  tilataksin tarve, taksin tarve vain pelkkään tavarakuljetukseen,  lemmikkieläin mukana, taksikyyti ulottuu tavanomaista pidemmälle, jne.

Voiko taksitilauksen peruuttaa?

Taksitilaus on mahdollista peruuttaa jos tilaukseen ei ole vielä saatu  autoa. Muutoin, jos auto on jo lähetetty osoitteeseen, kuljettaja perii lähtömaksun ja odotusajan mukaisen taksan asiakkaalta.

Mihin taksin voi tilata?

Taksikeskuksesta pyritään lähettämään auto myös kaikkein hankalimpiin osoitteisiin. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että mitä tarkemmin osoite kerrotaan, sitä varmemmin auto ja asiakas kohtaavat.

Taksin tilaamista esimerkiksi teiden risteykseen tulisi välttää. Kannattaa mielummin siirtyä esimerkiksi lähistöllä olevan talon eteen ja tilata taksi kyseiseen osoitteeseen.

Kun taksi on tilattu, kannattaa pysyä siinä osoitteessa, johon on taksin tilannut. Taksi on saattanut esimerkiksi juuri vapautua alueella ja saattaa siksi tulla aivan eri suunnasta, kuin mistä asiakas on ajatellut.

Kuinka monta matkustajaa taksiin mahtuu?

Normaalisti henkilö- ja farmariautoihin mahtuu 4 matkustajaa. Saatavana on myös tila-autoja, joihin mahtuu enimmillään 8 matkustajaa. Tila-autojen määrä on kuitenkin rajallinen, joten ruuhka-aikana taksikeskus voi ehdottaa kahden tavallisen taksin lähettämistä tila-auton sijaan.

Voimassaoleva laki ei anna takseille erityisoikeuksia kuljettaa edes tilapäisesti enempää, kuin rekisteriotteeseen merkityn määrän matkustajia. Myös lapset lasketaan täysimittaiseksi matkustajaksi, sillä kaikille matkustajille on oltava turvavyö. Ainoastaan koulukuljetuksissa on mahdollista lisäturvavöiden avulla kuljettaa lapsia yli rekisteriotteeseen merkityn määrän.

Miten lapset tulisi kuljettaa taksissa?

Lain mukaan alle 135cm pituisten lasten on käytettävä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa painon mukaan määräytyvää turvalaitetta. Alle kolmivuotiaita lapsia ei turvalaitteettomissa autoissa saa kuljettaa lainkaan.

Poikkeuksena tästä on taksit, joissa lapsia (myös alle 3v) saa kuljettaa ilman turvalaitetta takapenkillä turvavöissä.

Taksikeskuksessa on kuitenkin saatavana lasten turvaistuimia, joten asiakas voi halutessaan tilata taksin turvaistuimella, jolloin kuljettaja käy hakemassa istuimen taksikeskuksesta. Tällöin taksimatka kuitenkin alkaa taksikeskuksen osoitteesta ja kuljettaja ajaa mittari päällä asiakkaan nouto-osoitteeseen.

Turvaistuimen hakemiseen luonnollisesti myös kuluu aikaa, joka kannattaa huomioida taksitilauksen ajankohtaa miettiessä.

Kuljettaako taksit lemmikkieläimiä?

Kaikki taksit eivät kuljeta lemmikkieläimiä. Tähän voi olla syynä esimerkiksi kuljettajan allergisuus lemmikkieläimille. Lemmikkieläimen mukanaolosta tulisikin aina ilmoittaa taksia tilatessa, jotta taksikeskus voi lähettää asiakkaalle auton, joka kuljettaa lemmikkieläimiä.

Koiran kuljettamisesta on taksilla oikeus periä valtioneuvoston asetuksen mukaisesti 2,80€ suuruinen lisämaksu. Edellä mainittua lisämaksua ei kuitenkaan peritä opas- tai avustajakoirasta.

Miten menetellä suurten matkatavaroiden kanssa?

Mikäli asiakkaalla on mukana normaalia suurempia, tai paljon matkatavaroita, tulisi tästä ilmoittaa taksikeskukseen tilausta tehdessä, jotta taksikeskus voi lähettää paikalle farmarimallisen, tai tila-auton.

Suurten matkatavaroiden (esim. sukset) kuljettamisesta on taksilla oikeus periä valtioneuvoston asetuksen mukaisesti 2,80€ suuruinen lisämaksu. Edellä mainittua tavarankuljetusmaksua ei kuitenkaan peritä matkustajan kooltaan tavanomaisista matkatavaroista eikä liikkumisesteisen henkilön välttämättömistä apuvälineistä kuten pyörätuolista, tai rollaattorista.

Airport taksi kuljetuksissa asiakkaalla voi olla mukana vain yksi normaalikokoinen matkalaukku. Normaalioloissa taksi saapuu tilausosoitteeseen muutamassa minuutissa. Saapumisajankohtaan kuitenkin vaikuttavat monet asiat, kuten liikennetilanne, ruuhkatilanteet yms.

Miten nopeasti taksi saapuu tilausosoitteeseen?

Taksikeskus ei voi antaa tarkkaa arvioita taksin saapumisajankohdasta, joten taksin tilaamisen jälkeen onkin hyvä siirtyä välittömästi paikkaan, josta näkee taksin saapuvan.

Ruuhka-aikanakin saattaa taksi saapua paikalle yllättävänkin nopeasti varsinkin laitakaupunki alueilla. Ruuhkasta huolimatta on jokin taksi saattanut juuri vapautua aivan tilausosoitteen vieressä ja tulee näin tilausosoitteeseen samantien.

Suorataksitilauksissa asiakas keskustelee suoraan kuljettajan kanssa, jolloin hän voi tiedustella kuljettajalta tarkempaa arviota saapumisajankohdasta.

Voiko taksin tilata ennakkoon?

Taksin voi tilata ennakkoon, mikäli lähtöaikaan on vähintään puoli tuntia. Tilataksien osalta lähtöaikaan on oltava vähintään tunti. Taksin tilaaminen ennakkoon on suositeltavaa varsinkin esim. aamulla matkalle lähtiessä, jolloin matkalle lähtijöitä on paljon ja useimmiten aikataulu on edeltäkäsin määritelty. Aamun aikatilaukset pyydetään tekemään edellisenä iltana ennen klo 21.

Suurimpien juhlapyhien aikaan, jolloin esim. linja-autot eivät kulje (Joulu, juhannus) otamme vastaan ennakkotilauksia vain töihin tai matkalle lähteville asiakkaille.

Ravintolaosoitteisiin emme voi vastaanottaa ennakkotilauksia.

Ennakkotilauksista peritään mittarihintaan lisättynä ennakkotilauslisä, joka on 7,10€.

Ennakkotilaukset toimitetaan taksiautoille hyvissä ajoin ennen noutoaikaa, joten auto saattaa olla nouto-osoitteessa jo ennen määräaikaa. Kuljettaja kytkee taksamittarin päälle kuitenkin vasta noutoaikana.

Mikäli taksi ei ole tilausosoitteessa tilausaikaan mennessä, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä taksikeskukseen.

Mihin toimitetaan taksiin unohtuneet tavarat?

Taksit toimittavat takseihin unohtuneet löytötavarat 3 arkipäivän kuluessa johonkin seuraavista paikoista.

  • Poliisilaitoksen löytötavaratoimisto
    Puh: 071 874 5340
    avoinna MA-PE 8-16
  • Pirkanmaan löytötavaratoimisto
    Puh: 0600 300758
    Avoinna MA 9-18, TI-PE 12-17
  • Suomen löytötavarapalvelu
    Puh; 0600 03394
    Avoinna MA-PE 9-17, LA 10-14

Taksimatkasta kannattaa aina pyytää kuitti, koska kuitista näkyy kyseisen taksiauton puhelinnumero. Jos heti matkan jälkeen huomaa unohtaneensa jotain omaisuutta taksiin, kannattaa soittaa suoraan kyseiseen taksiautoon.

Mitkä ovat taksikeskuksen vastuut tilauksesta?

Taksikeskuksen vastuulla on tilausten välittäminen autoille. Asiakkaan tilauksen hyväksynyt autoilija/kuljettaja vastaa hyväksymänsä tilauksen mukaisesta ajosta ja palvelusta asiakkaalle. Kaikki puhelut taksikeskuksessa nauhoitetaan.

Taksikeskus ei ota vastuuta siitä, jos autoja ei ole saatavana esimerkiksi ruuhkan tai poikkeuksellisten sääolojen vuoksi.